A lokriszi sáskák támadása – ritmusgyakorlat

Az utóbbi anyagokban sokat beszéltünk a ritmusok tudatos alkalmazásáról, úgyhogy következzen egy ritmusgyakorlatnak is használható riff.

Ez a részlet a Locrian Locusts című számomból való, és a cím arra utal, hogy a szám egyik riffje a méltatlanul mellőzött, és kellemesen sötét “lokriszi 6#” nevű skálára épül. Ez a riff egy együtemes témára épül (lásd 1. ütem), amelynek különféle variációit láthatjátok és hallhatjátok az első 4 ütemben. Az ütemmutatók is változnak ebben a négy ütemben: 6/4 – 7/4 – 6/4 – 8/4.

Az 5. ütemtől újraindul a kör, és ráadásként kellemes poliritmika is kezdődik, mivel innentől a dob 4/4-et játszik, és emiatt az együtemes kiinduló téma forogni kezd (azaz az aktuális ütemben mindig máshová kerül a téma kezdőpontja). Összese 8 db 4/4-es ütem hangzik el (5-12. ütemek).

A poliritmika egy nagyon jó módszer arra, hogy érdekes zenei szerkezeteket hozzunk létre. És ami a fő: kitűnő gyakorlás is, nagyon jól fejleszti a koncentrációt és a ritmusérzéket. Egyúttal megnyitja az utat a szokatlanabb ritmuskezelés felé, amely nagyon jól fog jönni bármilyen stílusú improvizálás vagy zeneírás esetén.

A 11-12. ütemekben levő utolsó 10 hang már nem része az eredeti témának, ezek arra kellettek, hogy kiegészítsék a kört a 8 db 4/4-es ütem végén.


Hozzászólás