Interjú a kategóriagyőztesekkel 05 – Somogyi Remig

Szia Remig, megnyerted a Legjobb Fiatal Tehetség címet a 2012-es Jónás Tamás Gitárversenyen. Gratulálunk, és köszönjük, hogy elvállaltad ezt az interjút! Mikor kezdtél el gitározni, és hogyan jött az ötlet a zenélésre? A családodban zenélt valaki?

Sziasztok! Zenei tanulmányaimat dobolással kezdtem 8 évesen. Szerettem nézni a Europe Final Countdown című számának a klipjét és nagyon tetszett a látványos dobolás. Anyu egyszer meghallotta hogy a szobámban énekelek és azt kérdezte nincs-e kedvem énekelni. Mondtam hogy nincs.:) Aztán azt mondta akkor válasszak valamilyen hangszert. Én rögtön rávágtam hogy dobolni szeretnék. Felhívta Menyhárth Balázst (aki jelenleg a zenekarom dobosa) és Balázs elkezdett tanítani. Én csalódott voltam mert azt hittem hogy rögtön a Europe számaival kezdünk de ő a dobiskola 1-es gyakorlatával kezdte a tanítást.:) Unalmas volt de én lelkesen püföltem a tamokat és a cineket a családom és a szomszédok nagy örömére. Három évig voltam lelkes amíg egyszer meg nem néztem egy Pavarotti and Friends című dvd-t melyen B.B. King is szerepelt. Azonnal elvarázsolt a blues hangulata és B.B.King játéka. Úgy láttam nagyon élvezi amit csinál és érdekelni kezdett. Kaptam egy akusztikus gitárt (a legolcsóbbat ami a hangszerboltban volt) és egy főiskolás fiú, Füredi Péter kezdett tanítgatni az alapokra de a tanulmányai miatt nem tudott olyan sűrűn jönni hozzám mint ahogy azt szerettem volna. Így aztán bújtam az internetet és oktató videókat néztem.

Fordulópont az volt amikor 2011. márciusában megnyertem egy tehetségkutatót. Addig nem tanultam komolyan és pláne nem szólógitározni. Eljöttek a szervezők az iskolámba és kérték hogy induljak a tehetségkutatón. Két nap alatt megtanultam egy Gary Moore és egy AC/DC számot és legnagyobb meglepetésemre nyertem. Akkor szólóztam életemben először és akkor játszottam közönség előtt életemben először. Utána kezdtem el járni Vörös Istvánhoz majd Lukács Petához. Petához is szerettem járni de nagyon elfoglalt, ritkán jutottam el hozzá. 2011 decemberében találtam rá mesteremre Alapi István személyében akihez jelenleg is heti két órában járok és nagyon sokat fejlődtem a segítségével.

A családomban a nagypapám az opera kórusában énekelt régen, az anyukám és a testvére zongoráztak de anyu azt mondta, mindketten tehetségtelenek voltak.:)

Kik a kedvenc gitárosaid és melyek a kedvenc együtteseid?

Gitárosaim: Alapi István, Gary Moore, Steve Vai, Jan Cyrka, Joe Satriani, Szekeres Tibor, Felkai Miklós, Tátrai Tibor, Lukács Peta, Andy Timmons, Patrik Rondat, Santana

Együtteseim: Whitesnake, Europe, Edda, Bikini, P-Mobil, Deep Purple, Karthago, Korál

Mik a távlati céljaid, terveid a zenéléssel? Milyen eredmények elérése esetén éreznéd azt, hogy elérted a célodat, mint gitáros?

Távlati célom hogy életben tartsam a magyar rock zenét. Az én korosztályomban a rockzene kevésbé kedvelt műfaj, inkább a mű dolgokat szeretik amihez nem kell zenésznek lenni. Nem mondom hogy rossz dolgok amiket hallgatnak csak azt hogy azt a szórakoztatóipar más ágába sorolnám be és nem zenének. A magyar zenészek nincsenek elismerve pedig igenis jó zenészek vannak itt is. Ennek ellenére mindenki a külföldiekért rajong és fizetik ki a sokezer forintos koncertjegyeiket és vásárolják meg a lemezeiket, a magyaroknak meg ha nem ingyenes a buli, majdnem üres a nézőtér. (egy-két nagyobb bulin kívül) Az „öregek” koncertjein még nem találkoztam hozzám hasonló korúval, inkább idősebbek járnak. Én szeretném a korosztályommal megismertetni és megszerettetni a magyar rockzenét. Szerencsére az „öregek” többsége segít nekem ebben és próbálnak engem népszerűsíteni úgy hogy játszhatok velük a koncertjeiken. Pl. júliusban Agárdon játszhattam az Edda Művekkel, szeptember 30.-án az Égi Zenekar Fesztiválon a P-Mobillal ahol még sok zenésszel sikerült személyesen megismerkednem. Meghívott Fisher László egy Korál-Forever koncertjükre és decemberben az Arénában léphetek színpadra az Eddával. Nagyon nagy megtiszteltetés hogy ilyen zenészekkel játszhatok és ez segít abban hogy „népszerű” legyek mert a korosztályom mindig azt a zenét kedveli ami menő és nem azt ami jó. Szóval előbb „menőnek” kell lennem hogy meg tudjam velük ismertetni az igazi zenét.:)

A gitárversenyen többek között egy féléves Rocksuli-ösztöndíjat, egy
Digitech Hardwire HT-6 polifonikus hangolót, valamint a 
Guitar Master Class teljeskörű tagságát nyerted. Kérlek, mesélj nekünk
kicsit ezekről a nyereményekről, mik a tapasztalataid és a terveid 
ezekkel?

Először is köszönöm szépen a nyereményeket.:)

A Rocksulis ösztöndíjat felajánlottam egy olyan fiatal gitárosnak akinek az anyagi helyzete nem engedi meg hogy tanárnál tanuljon gitározni. A Rocksulival ezt megbeszéltük  és ők is jó ötletnek tartották. Felajánlásom oka hogy én már rátaláltam mesteremre Alapi István személyében és jazz tanszakra is járok Mohai Tamáshoz így nem lett volna időm kihasználni a lehetőséget annak ellenére hogy tudom hogy milyen jó gitárosok és tanárok vannak a Rocksuliban. Erről még a díjkiosztó napján csináltam egy videót és feltettem egy videomegosztóra.  470-en nézték meg de sokáig nem jött megkeresés, már kezdtem azt hinni hogy sokak csak nagy gitárosok akarnak lenni de tanulni nem akarnak (mert tanulni ugye nem mindig könnyű és van amikor unalmas is, alapozás, elmélet, szolfézs, házi feladat stb. és nem lehet azonnal Malmsteen szólókat játszani aztán meg nem értik hogy mások szerint miért nem jó az amit csinálnak). Végül Koszta Mihály Norbert keresett meg hogy ő nagyon szeretne komolyabban foglalkozni a gitározással. Nagyon örültem neki.:)

A Mezzoforte Hangszeráruház által felajánlott Digitech Hardwire HT-6 polifonikus hangolót egyszerűen imádom. Azóta is azt használom itthon is és a nagykoncerteken is.:) Csak jót tudok róla mondani. Nagyon pontos! Mesterem is azt mondta hogy a legjobbak közé tartozik.

A Guitar Master Class-t tájékozódásra és tanulásra használom. Van lehetőség fórumokhoz csatlakozni de az angoltudásom sajnos nagyon hiányos hozzá.:(  Nagyon sokat lehet tanulni belőle, sokan érdekes felfogásban gitároznak. Minden stílus megtalálható. Én mostanában a jazzel kerültem közelebbi kapcsolatba ami nagyon sokrétű és egyáltalán nem olyan könnyű mint ahogyan azt a „gitározgatók” gondolják. Jól játszani a jazzt elég nagy kihívás pedig az elméleti hátterem megvan hozzá. Főleg emiatt használom a Guitar Master Classt.

Azért mindenkinek üzenem aki a tudomásomra hozta aggodalmát azzal kapcsolatosan hogy jazzt is játszom, hogy el tudom különíteni a jazzt minden mástól, egyszerűen érdekel, tudni akarom de nem leszek jazz gitáros!:)

Milyen módszereid vannak a gyakorlásra? Hogy osztod be a gyakorlást, és mennyi időd jut rá egy héten?

Időm elvileg nem sok lenne tekintettel arra hogy most vagyok 8.-os és felvételikre készülök, ezen kívül zeneiskolába is járok jazzgitár tanszakra ami csak azért sok idő mert szolfézs és zenekari gyakorlat is van, hétvégenként pedig a saját zenekarommal vagyok próbákon, koncerteken. Mesterem Alapi István általában fejtörős házi feladatokat szokott adni, amit nem oldok meg 5 perc alatt.:) Ettől függetlenül csinálok magamnak időt, mert az iskolában a szünetekben megcsinálom a házi feladataimat hogy itthon már csak a gitározással foglalkozhassak. Szorgalmi feladatokat nem csinálok.:) Szinte mindig gitár van a kezemben. Van amikor az iskolába is viszek egy akusztikus gitárt ha lyukasóra van, tudjak gyakorolni.  A gyakorlást mindig metronómra skálázással kezdem. Szeretek új motívumokat kitalálni, és van hogy már a fejemben van iskolából hazafelé. Saját zenét is írok. Van úgy hogy a fejemben megszületik egy dallam (nem tudom minek a hatására) és nem tudok tőle szabadulni. Ilyenkor feljátszom és köré építem a többi hangszert. Van itthon basszusgitárom és elektromos zongorám is, ezekkel szoktam „dolgozni”, bár nem vagyok egy nagy zongorista.:) Dobot szerkesztek hozzá és van amikor szaxofon szólókat is bele teszek (nem tudok szaxofonozni de nagyon szeretem a szaxofon hangját). Összevéve naponta 6-8 órát a kezemben van a gitár de van úgy hogy le sem fekszem és úgy megyek iskolába mert reggel veszem észre hogy már mennyi az idő. Egy héten egyszer egy hallásfejlesztő programmal is fejlesztem magam.

Mi a kedvenc hangnemed és/vagy akkordod? Milyen hangulata van?

Kedvenc hangnemem a G és az A, mert több lehetőséget ki tudok használni a gitárnyakon. Kedvenc akkordom :A#m 7 9 E-E-ig. Olyan mintha major lenne mert a hangulata a dúr és a moll között van. (Bár moll, tehát érdekes, mert szomorúnak kéne lennie csak ott van a 7-es és a 9-es ami a hangulatát átváltoztatja.)

Hol hallottál a Jónás Tamás Gitárversenyről? Mi alapján döntötted el, hogy indulsz rajta?

A facebookon láttam az Eldorádó hangszerkereskedés által kiposztolva. Azonnal felkeltette az érdeklődésemet és amikor letöltöttem a zenei alapot, már nem volt kérdéses hogy nevezek a versenyre. Jó volt a zenei alap, én a 80-as évek klasszikus rock hangzását hallottam ki belőle ami nekem a kedvenc műfajom.

A gitárversenyre készített szólód, amellyel megnyerted a kategóriát, milyen arányban tartalmaz improvizált részeket, és mennyi az előre megírt rész benne?

Eleinte többször meghallgattam az alapot hogy kialakuljon bennem egy dallami világ, mert én Jan Cyrka párti vagyok aki dallam után építi fel a szólóit és így a gitárszóló teljes egészében együttműködik a zenével. Az intrót és a versét improvizáltam és a refrént (ami az én értelmezésem szerint a történet kibontakozása) megírtam.

Mi volt az eddigi legérdekesebb koncertélményed zenészként, és nézőként?

Nézőként rendszeresen járok profi és amatőr koncertekre egyaránt, mindegy milyen műfajt képviselnek, nyitott vagyok. Az áprilisban megszervezett Gary Moore emlékkoncerten éreztem magam a legjobban. Igazi profi zenészek voltak. A Toto koncert is nagyon jó volt, ott a jó zene mellett kiemelném a tökéletes hangosítást is. Itt gitárosként meg kéne említenem a G3 koncertet is, de őszintén szólva túlságosan készültem rá, túl nagy elvárásaim voltak amik nem teljesültek teljes egészében. Zakk Wylde koncerten is voltam, de ott nagyot csalódtam. (Mindamellett hogy a saját koncertjeimen is játszom Zakk Wylde szólót.)

Zenészként az első saját, egész estés nagykoncertem volt a legérdekesebb ami májusban volt, erről dvd is készült. Nagyon jól sikerült és sokat tanultam magamról és a zenekaromról is.  Nagyon nagy megtiszteltetés volt Agárdon játszani az Eddával ötezer ember előtt és az Égi Zenekar Fesztiválon a P-Mobil zenekarral színpadra lépni.

Melyek az erősségeid a gitározáson belül (improvizálás, pontosság, hallás, egyes technikák), és mely területeket érzed a leginkább fejlesztendőknek?

Erősségem hogy jó a hallásom, ennek köszönhetően az improvizálás is könnyen megy. Technikák közül a nyújtásaimat, a vibrátóimat és a pengetési technikámat, tompítást, tapping és a chicken pickinget, és egyéb hangtechnikai gyakorlatokat pl. tremolókarozás, lehúzás, üveghangok, gitárvisítattás érzem erősségemnek.

Amit kifejezetten nagyon fejlesztenem kell az a sweep picking és többujjas chicken picking, elmélet, tudatosabb játék de persze az erősségeim sem tökéletesek még, mindig van hova fejlődni:)

Köszönjük az interjút, és még egyszer gratulálunk!

Én köszönöm hogy megszervezted ezt a versenyt és részt vehettem rajta. Nagyon tanulságos volt!

2 thoughts on “Interjú a kategóriagyőztesekkel 05 – Somogyi Remig

Hozzászólás