2 hang 22 másodpercen át

Nem lehet eléggé hangsúlyozni a ritmikai motívumok fontosságát, úgyhogy egy újabb példa következik. Ezt a szólót egy Észtországban élő kitűnő orosz billentyűs, Sergey Boykov készülő lemezére készítettem. A hangnem: D-moll.

A szóló első 22 másodpercében egyetlen ritmikai motívumot használtam, amely mindössze két hangból áll. Az első hang tizenhatod hosszúságú, a második hang pedig alapesetben 15 tizenhatod hosszúságú. Tehát a két hang pontosan egy darab 4/4-es ütemmé áll össze. A hosszú hang persze az ismétlések során különféle díszítéseket, variálásokat kap, így nem válik nagyon kiszámíthatóvá a dolog.

Mint hallható, a konkrét hangok változnak, de a ritmikai motívum a szóló első felében végig megmarad. “Félidőhöz” közeledve (0:19-0:22), a motívum utolsó megjelenésekor az addiginál nagyobb változtatást csináltam, egy nagyobb periódus végén ezt mindig érdemes meglépni.

A szóló második felében már több mozgásra volt szükség. Hogy jobban összekössem a szóló két félidejét, a szóló második fele 0:23-nál pont azzal a hanggal kezdődik, mint a szóló legelső hangja (C), és a 0:23-as lépés hangköze szintén az eredeti motívumra utal: a motívum második megjelenésekor, 0:04-nél ugyanez a hangköz szerepelt. Itt, a szóló második felében két hang helyett öt hangból áll már a téma (0:23-0:25), és a módszer is megváltozik: az új téma ritmusának csak az első három hangja ismétlődik meg 0:25-0:27 között, tehát ez már egy rejtettebb ismétlés, hívhatjuk úgy is, hogy „kérdés-válasz”.

0:27-től kezdve egy darabig nincsenek ritmikai ismétlések. Mivel eddig minden ezekről szólt, ezért túl egyoldalú lenne a szóló, ha végig erre a módszerre épült volna a koncepció. A szóló második felének közepére, azaz a négyütemes kisebb periódus lezárásához egy gyorsabb futam került (0:31-0:32), amely elő is készíti egyben a folytatást. Érdemes megfigyelni, hogy ez a gyors futam nem a szakaszhatáron ér véget, hanem kicsit továbbmegy. A korábbi anyagokban már többször is volt szó a szakaszhatárok átlépéséről, érdemes tehát a régebbi anyagokat is elolvasni (a lap alján vannak a linkek).

0:35-től ismét ritmikai ismétlés jön, ezúttal egy 3 hangból álló, 5 tizenhatod hosszúságú téma jelenik meg négyszer egymás után, mindig más hangokon. Az ötös logika miatt kellemesen forog is ez a téma, azaz mindig az ütemek más-más pontján indul újra (0:35-0:38). És ebből az ismétlődő elemből indul az utolsó gyors futam, ami a teljes szólót lezárja.

Tehát egy 45 másodperc hosszúságú szóló első fele teljesen simán megoldható egyetlen ritmikai motívummal (amely a lehető legegyszerűbb, hiszen két hangból áll). Utána a szóló második felében megjelenhet pár mozgalmasabb szakasz, egy-két gyors futam, és ezzel a szóló története is folyamatosan alakul, formálódik.

A szóló még egyszer:

Hozzászólás