Topik-interjú: Lencsés Gábor

A Hangmesteren található Jónás Tamás fórum legújabb rovata a Topik-interjú, amelynek keretében a fórum tagjai beszélnek magukról, zenei pályafutásukról, céljaikról. Az első interjúalany: a gitárversenyen is szerepelt Lencsés Gábor.

1) Szia Gábor, üdvözöllek az első Topik-interjú alanyaként! Kérlek mesélj nekünk arról, hogy annak idején hogyan kezdtél gitározni, minek hatására jött az elhatározás?

Szia Tamás! Üdvözlöm a Topic tagjait, és minden olvasóját!

Apai ágon sok zenész volt a családban. Én személy szerint édesapám hatására kezdtem el gitározni. Kisgyermekként sokszor láttam, hogy gitárt ragadott a kezébe, ami engem nagyon megfogott. Ő mutatta meg nekem az alapokat. Tulajdonképpen szikraként pattant ki belőlem a gitározás utáni vágy. Ekkor 9-10 éves lehettem.
Nem sokat tétováztam, nem egész egy évet jártam magántanárhoz, majd utána elkezdtem a zeneiskolát, amit kijártam, sőt továbbképzős növendéke voltam az intézménynek több évig.

Itt főként klasszikus gitárt tanultam, amit a mai napig művelek, és igen nagy hasznomra váltak az ott tanultak (kottaolvasás, arpeggio pengetés stb.)

Ekkor rengeteg sikerélményem volt. Biztos vagyok benne, hogy többek közt ez lendített tovább azokon a nehézségeken, amin a legtöbb kamasz átesik.

Később elkerültem a szomszéd faluban működő művészeti iskolába. Akkori gitártanáromnak az volt a főállása, és nálunk már nem tudott munkát vállalni egyéb elfoglaltságai miatt.

Az évek során nagyon jó kapcsolat alakult ki köztünk, ezért követtem őt.

Itt kezdődött ismeretségem a jazz-el, rockkal, könnyűzenével. Ekkoriban írtam első saját dalomat is, és ekkor alakult meg első zenekarom is, ami egy művészeti iskolás formáció volt. Ebben szintén az általam komponált nótákat játszottuk.

Az iskola által nyert pályázatokon sokszor nyertünk ösztöndíjakat, vagy éppen tandíj felmentésben részesültünk.

Ezen dolgok hatására született meg bennem a döntés, hogy komolyabban szeretnék foglalkozni a zenével. Azon belül is a fúziós dolgok érdekeltek a legjobban. Némi felkészülés után felvételiztem a székesfehérvári Dr. Lauschmann Gyula Jazz Konzervatóriumba, ahová elsőre fel is vettek.

Birta Miki tanítványa lettem. Rengeteget köszönhetek neki, és az egész tanári karnak. Segítségükkel egész más szemszögből kezdtem el szemlélni a zenét, és a zenéhez való hozzáállást is. Emlékezetes 3 évet töltöttem itt, mely egy jeles szakvizsgával zárult. :)

Azóta csinálom a saját dolgaimat, ami jelenleg főként zeneszerzésből, és oktatásból áll.

2) Mi volt az első gitárod?

Az első gitárom egy nylon húros Cremona klasszikus gitár volt. :) Első elektromos gitárom pedig egy koromfekete Hohner Rockwood strat.

Azt azért meg kell jegyezzem, a korai időkben évekig játszottam egy – a Tiédhez formailag kísértetiesen hasonló – Samick-en. Nagyon-nagyon szerettem, de sajnos csak határozott ideig lehetett nálam.

3) Milyen terveid, céljaid, álmaid voltak akkoriban a zenéléssel kapcsolatban?

Természetesen a tervek, célok és álmok azok voltak, hogy a világot jelentő deszkákra léphessek. :) Minél többet koncertezhessek, és sok mindenkivel megismertessem a zenémet, és sokakkal zenélhessek együtt, tapasztalatszerzés céljából.

4) Mi volt az eddigi legnagyobb élményed a zenélés során?

Számomra a legnagyobb élmény mindig az, ha a színpadon olyan zenészekkel léphetek fel, akikkel előre visszük egymást, vagy ha saját szerzeményeimet adhatom elő a nagyközönségnek.

5) Milyen együttesekben játszottál?

Első zenekarom a “Rhythm ‘n’ Juice” volt. Feljebb erről a formációról meséltem. Jazz-rock stílusban két lemezt rögzítettünk saját dalokkal.

Játszottam egy Grimasz nevű helyi bandában is, ahol a rock feldolgozásoké volt a főszerep.

A harmadik zenekar, melyben megfordultam a Big Time volt. Funky és pop-rock banda.

Későbbiekben a What The Funk zenekar gitárosa lettem, mely kis idő múlva, a tagcserék miatt a Backstage nevet kapta. Kőkemény, feszes tempójú funky-t játszottunk az ország egyik legjobb ritmusszekciójával felvértezve.
A következő zenekar a Sapphyre Project. Nagy “Roberson” Robi barátom zenekara. A leginkább rá illő jelző talán a pszichedelikus jazz-rock. Egy lemezt rögzítettünk saját dalokkal. Őt hallhatjátok az én lemezeimen is billentyűzni.

Ezenkívül különféle alkalmi formációkban teszek eleget a felkéréseknek. Legyen az klasszikus vagy könnyű zene.

6) Milyen tanulságaid, felismeréseid voltak, mit csinálnál másként mai fejjel?

Kisebb-nagyobb kitérőkkel jutottam el idáig ahol most tartok. Ma már ezeket kerülném, és nem hallgatnék különféle hátráltató intelmekre.

7) Végül pedig mi az a három tanács vagy javaslat, amit azoknak adnál, akik mostanában indultak el a gitározás útján?

1) Ha már elkezdted, ne rettenj meg a kihívásoktól! Lehet, hogy csak első látásra tűnik nehéznek egy figura, egy technikai elem, egy szakasz a kottában, vagy amit hallasz transzkipció során!

2) Tanulj meg zenét választani és zenét hallgatni is! Szélesítsd a látókörödet, hogy kiaknázd, később mely zenei stílust érzed legjobban a magadénak, amelyben tevékenykedni szeretnél, mindezek által akár sajátos zenei világot teremtve!

3) Ezt pedig egy kalap alá venném: anyagi korlátaidhoz mérten válaszd meg számodra a legkényelmesebb hangszert és válassz egy jó tanárt! Nagyon sokat számít az emberi oldal!

Köszönöm az interjút Tamás!

Őszintén remélem, hogy sokak számára hasznos volt amit a zenei pályámról meséltem! Külön köszönet mindazoknak is akik végigolvasták!

Friss információk, naprakész dolgok a weboldalamon: www.gaborlencses.com

Hozzászólás